Geoblog.pl    batumimiracle    Podróże    Gruzińskie plaże    Baza wypadowa - pociągi, marshrutki, autostop

Baza wypadowa - pociągi, marshrutki, autostop

Gruzja
Gruzja, Ozurget’i

Elektrichka
Elektrichka odjeżdża z Ozurgeckiej stacji kolejowej każdego dnia w godzinach 7:00-9:00, w zależności od sezonu. Bilety są bardzo tanie; 0,7 GEL na stacji, 0,5 GEL u koduktora (czyli jakieś 1,40 – 1,00 PLN). Podróż trwa około dwóch godzin, gdyż elektrichka zatrzymuje się na absolutnie KAŻDEJ stacji. A my w tym czasie możemy pospać, poczytać książkę, zawrzeć nowe znajomości bądź zwyczajnie podziwiać krajobraz za oknem.
Elektrichka jest dość komfortowym środkiem transportu :
- fotele są wygodne,
- w zimie można liczyć na solidne ogrzewanie (można nawet wysuszyć przemoczone śniegiem buty),
- latem, po otwarciu okien, panuje lekki przewiew.
Niestety, kolejka ta nie dojeżdża do samego Batumi. Zatrzumuje się ona na stacji Machinjauri, gdzie należy zamienić środek transportu na autobus miejski bądź marszrutkę.
Powrotna elektrichka odjeżdża około godziny 18:00 (ponownie zależy to od sezonu). Najlepiej pojawić się na stacji odrobinę wcześniej i wsiąść do elektrichki gdy tylko podjedzie na stację. Pozwoli nam to uniknąć problemu z dostaniem miejsca siedzącego.
Elektrichka jest świetnym środkiem transportu dla oszczędnych i lubiących spokój.

Marshrutka
Pierwsza marshrutka do Batumi odjeża o godzinie 9:00, najpóźniejsza marshrutka powrotna do Ozurgeti jest o 17:00. Koszt takiej godzinnej (w zależności od kierowcy) podróży wynosi 5 GEL (10 PLN). Ogromną zaletą podróży marshrutką jest fakt, iż dotrzemy do samego centrum miasta. A stamtąd już łatwo trafić gdziekolwiek chcemy.

Autostop
Autostop to świetny środek transportu dla lubiących odrobinę szaleństwa. Aby dostać się na drogę wyjazdową z Oz musi przejść przez całe miasto, mijając park rozrywki, i zatrzymać się przy stacji benzynowej. „Złapanie” samochodu nie powinno zająć nam wiele czasu, jako iż Gruzini są ogromnie gościnni i ciekawi turystów. Z samochodu nalezy wysiąść na skrzyżowaniu Batumi-Ureki, przejść na drugą stronę i ponownie stopować.
Bardzo chętni do wzięcia turystów na swój „pokład” są kierowcy tureckich TIRów, choć i osoby w samochodach osobowych chętnie nas zabiorą (w Gruzji można złapać „okazję” nawet w maksymalnie już zapakowanym pojeździe). Wybierając TIR musimy pamiętać, iż najprawdopodobniej zatrzyma się on w porcie, skąd do centrum miasta będziemy musieli przejść mały kawałek.
Powrótu w późniejszych godzinach niż 18:00 nie polecamy. Robi się już szaro (przez co jesteśmy mniej widoczni nadrodze), chłodnawo, a i trudniej złapać maszynę do Ozurgeti. Nie jest to niemożliwe (nam udało się zatrzymać auto koło północy) ale stanie na rozjeździe przez długi czas w środku nocy nie należy do najprzyjemniejszych.